Aktiviti “Ice Breaking” adalah bahagian penting dalam mana-mana bilik darjah awal kanak-kanak. Mereka membantu kanak-kanak berasa selesa dan mengenali satu sama lain dalam suasana kumpulan yang baharu.
Terdapat banyak aktiviti “Ice Breaking” yang berbeza yang boleh digunakan dengan kanak-kanak kecil, bergantung pada umur dan tahap keupayaan kanak-kanak. Sesetengah aktiviti mungkin lebih sesuai untuk kanak-kanak kecil, sementara yang lain mungkin lebih sesuai untuk kanak-kanak yang lebih tua.
Berikut adalah beberapa contoh aktiviti “Ice Breaking” untuk kanak-kanak:
1. “Meet and Greet”
Meminta kanak-kanak untuk duduk di dalam bulatan dan bergilir-gilir memperkenalkan diri mereka dan menyebut sesuatu yang mereka suka lakukan. Sebagai contoh, “Hai, nama saya Sam dan saya suka bermain kereta”.
![](https://anak2u.com.my/wp-content/uploads/2023/01/zulsusu_malaysian_islam_activities_in_the_classroom_sit_in_circ_5b31833c-64b4-4d22-8240-215f1d3f4435.png)
2. "Balloon Toss"
Kanak-kanak perlu meletupkan beberapa belon dan meminta mereka untuk melambungkannya antara satu sama lain. Semasa mereka menangkap belon, mereka mesti menyebut nama mereka sendiri.
![](https://anak2u.com.my/wp-content/uploads/2023/01/zulsusu_malaysian_islam_activities_in_the_classroom_toss_balloo_8cab41ba-7522-4475-95a6-00208b46d14d.png)
3. "Name Match"
Menulis nama kanak-kanak pada kepingan kertas dan lekatkan ke badan belakang mereka. Minta kanak-kanak untuk berjalan-jalan dan cuba mencari kanak-kanak dengan nama yang sama dengan mereka.
![](https://anak2u.com.my/wp-content/uploads/2023/01/Untitled-1.png)
4. "Musical Bumps"
Memainkan muzik dan meminta kanak-kanak untuk bergerak di sekeliling bilik. Apabila muzik berhenti, kanak-kanak mesti mencari tempat untuk berdiri. Ambil satu tempat setiap kali sehingga ada seorang kanak-kanak yang masih berdiri.
![](https://anak2u.com.my/wp-content/uploads/2023/01/zulsusu_malaysian_islam_activities_in_the_classroom_walk_around_8e893db1-59e1-4aeb-be6b-cd20d590b1e9.png)
5. "Mystery Box"
Meletakkan objek kecil di dalam kotak dan meminta kanak-kanak untuk bergilir-gilir merasakan objek itu dan meneka apa di dalam kotak itu. Sebaik sahaja mereka meneka, mereka boleh mengeluarkan objek itu dari kotak dan menunjukkan kumpulan itu.
![](https://anak2u.com.my/wp-content/uploads/2023/01/photo_2023-01-04_17-39-41-1024x1024.jpg)
Adalah penting untuk diingat bahawa kanak-kanak kecil mempunyai rentang perhatian yang singkat, jadi sebaiknya pastikan aktiviti “Ice Breaking” pendek dan manis. Aktiviti ini boleh menjadi cara yang menyeronokkan dan menarik untuk membantu kanak-kanak berasa selesa dan mengenali satu sama lain dalam suasana kumpulan baharu.